“Важко втримати мотивацію”: у черкаських школах не вистачає вчителів іноземних мов
У Черкасах бракує педагогів іноземної мови, зокрема, нині вакантні сім місць вчителів англійської мови. Причин декілька: частина виїхала за кордон на початку повномасштабної війни, а молодь через низьку зарплатню викладати йде неохоче. Підвищення заробітної плати молодим фахівцям допомогло б стимулювати їх до роботи в школі, розповіла Суспільному заступниця міського голови Анастасія Чубіна.
Волонтер з США Ароні Емануель не побоявся приїхати до України попри повномасштабну війну:
“Я був в Америці, почув новини. Я дуже розізлився та відчув, що мушу поїхати до України й захищати її, як солдат”.
Його фронт — це мова, якою ділиться з учнями. На уроці містер Ароні учням розповів про баскетбольну гру, яку запамʼятав на роки:
“Ми грали за цю команду. То була дуже важлива гра — півфінал. Команда “Мелроуз” єдина, якій ми програли”.
Для школярів такі уроки — це нагода поговорити з носієм мови. А для вчителів – підсилення, розповіла заступниця директора з навчально-виховної роботи Наталія Хворостанцева:
“Він дуже енергійний чоловік. У нас є ще один волонтер, того ж самого віку — Кеп Хенслі”.
Нині в Першій міській гімназії учні вивчають дві іноземні мови: англійську — обов’язково та на другу на вибір — німецьку, французьку, або ж іспанську, зазначив директор закладу Сергій Саєнко:
“Ще до початку війни у нас вивчали від семи до девʼяти мов. Але через війну волонтерів з Польщі та Китаю відкликали. Була італійська й арабська, японська. Тому нині тільки польську мову вивчаємо онлайн”.
Фахівців-мовників не вистачає, поділився директор гімназії. Бо ж з початку повномасштабного вторгнення частина вчителів виїхала за кордон:
“Вони не отримують заробітну плату, але місце зберігається. Знайти вчителя на тимчасове місце досить складно”.
Як і працевлаштувати молодого фахівця — випускника вищого освітнього закладу.
“Дуже важко втримати цю мотивацію, бо зарплата молодого вчителя сім тисяч гривень. Це без відрахувань, тобто, значно менше. Також впливають складнощі роботи в нинішніх умовах”, — розповів Сергій Саєнко.
Найбільша проблема з вчителями французької та іспанської, повідомив директор. То ж і сам повернувся до вчителювання:
“Так, доводиться навіть мені викладати. Одну групу читаю я, іншу – працівник післядипломної освіти вчителів”.
А от бажання вивчати мову серед школярів велике, розповіла вчителька Наталія Хворостанцева. Викладання англійської вона поєднує із роботою заступниці директора з навчально-виховної роботи:
“Знання іноземної мови дає більше можливостей для спілкування з людьми за кордоном. Ми можемо розповісти їм про те, як ми тут живемо та понести свою культуру в інші країни. Також серед молоді популярним є працевлаштування кордоном”.
Однокласники Владислав та Юлія вивчають англійську та французьку. Вони розповіли, що іноземні мови стануть потрібні в майбутньому.
“Мови дають можливість розвивати співпрацю з іноземними партнерами та компаніями. Планую в майбутньому працювати в деяких з них”, — розповів школяр Владислав Паламарчук.
“Ми можемо брати участь у різних інтернаціональних конкурсах і висловлюватися іноземними мовами. Мови нам дозволяють спілкуватися з людьми за кордоном через проєкти, чи інші ініціативи”, — поділилася учениця Юлія Хоменко.
Найскладніше нині знайти вчителя французької, розповіла заступниця міського голови Анастасія Чубіна. Попри те, що бажання її вивчати у школярів є:
“Є проблема з молодими спеціалістами, які не надто мотивовані. Адже це важкий графік та складнощі роботи з дітьми. А також фінансове стимулювання, бо молоді вчителі отримують недостатньо високу заробітну плату”.
Нині в Черкасах є сім вакансій вчителя англійської мови. Цю мову вивчають всі школярі.
“У девʼяти закладах учні вивчають англійську мову поглиблено. Також у 17 закладах освіти вивчають німецьку мову, у пʼяти — іспанську та французьку теж, в пʼяти”, — деталізувала заступниця міського голови.
Підвищити заробітну плату молодим фахівцям допомогло б стимулювати їх до праці у школі, додала Анастасія Чубіна. Нині питання збільшення посадових окладів на розгляді в міністерстві освіти.